Domena na sprzedaż kontakt info@logistykakolejowa.pl
Gospodarka wagonami towarowymi
Pociągi lokalne które poruszają się w wewntąrz Ekspozytur PKP mają numery 2, 3, 4 i 5 cyfrowe. Dwie pierwsze cyfry są takie same lub druga cyfra jest zerem. Pociągi zmieniają numery na granicy kierunków.
Dwie pierwsze cyfry oznaczają Ekspozytury Zarządzania Ruchem
33 51 788 89 30-3 21 21 212 12 12 |
||
6+3+10+1+14+8+16+8+18+3+0=87+3=90 |
||
Liczbą samokotroli jest liczba brakująca do pełnej dziesiątki sum poszczególnych elementów mnożenia
Wagony towarowe prywatne
Najemcy mogą wynajmowac wagony własności PKP, w celu realizacji przewozów międzynarodowych jak i wewnętrznych. Właściciel taboru (wagonów) może wnioskowac o włączenie jego wagonów do ruchu na sieci po przez złożenie odpowiedniego wniosku do Zakładu Przewozów Towarowych do którego przynależy stacja macieżysta obsługująca dany tabor.
Przed włączeniem prywatnych wagonów musi się odbyc komisja określająca stan techniczny wagonów. Każdy wagon prywatny musi posiadac nazwę i adres właściciela wagonu.
PKP udostępnia wagony, zamawiającym do realizacji określonych przewozów, takie zamówienie składa nadawca lub spedytor na specjalnym druku R-46, zamówienie składa się na stacji nadania przesyłki do przewozu.
Nadawca jest zobowiązany do podania n/w danych potrzebnych do realizacji zamówienia:
Przy realizowaniu przewozów międzynarodowych mogą byc używane wagony własności PKP, jednak muszą byc oznaczone iż nadają się do komunikacji międzynarodowej RIV lub MC.
Po sformowaniu pociągu należy sporządzic wykaz wagonów będących w danym składzie pociągu (R7-zdjęcie pdf) i R8, te wykazy pozwalają na sporządzanie sprawozdań przemieszczania się wagonów między rejonami zarz-ądzanymi przez ekspozytury. Dzięki tym wykazom można ustalic gdzie i jaki wagon został wył-ączony w momencie nie dotarcia do stacji przeznaczenia.
Sporządzanie i wypełnianie wykazów mówiących o wagonach będących w składzie pociągu należy dokonac podczas postoju spisując je w kolejności, przyjmując że pierwszy wagon to wagon za lokomotywą. Należy na wykazie umieścic adnotacje “Czoło pociągu”. Wykaz R7, sporządza się w 2 egzemplarzach, jeden zostaje na stacji macierzystej, a drugi na stacji przeznaczenia. Na stacji przeznaczenia rewident ustala na podstawie wykazu R7, wagony które przybyły na stację.
Wagony przekazywane są na punkt ładunkowy za waykazami R25 i R26, stacje które są wyposażone w lokomotywę manewrową sporządzane sa wykazy zdawcze dla każdego punktu ładunkowego. Tego typu wykazy zdawcze sporządzane są na podstawie dokumentów przewozowych, dyspozycji na przewóz taboru oraz poleceń pracy manewrowej (wykaz R10). Do wykazu zdawczego wpisuje się wagony prózne i ładowne, zadysponowane do podstawienia w tej samej obsłudze.
Przyjmujący wagon na punkt ładunkowy, ma prawo zaż-ądac pisemnego odnotowania w wykazie zdawczym usterek i braków technicznych wagonów. Po zakończeniu obsługi punktu ładunkowego, przekazuj-ący wagon dostarcza 1 egzemplarz wykazu zdawczego przyjmujacemu wagony.
Wykazy zdawcze są podstawą do rozliczeń i obciążeń klienta za obsługę manewrową.
Po zakończeniu prac ładunkowych lub wyładunkowych, właściciel lub najemce bocznicy powiadamia kolej o zakonczonych czynnosciach pisemnie na druku R27 i R28, w godzinach zawatych na umowie bocznicowej, takiego powiadomienia musi dokonac najpóźniej godzine przed ukończeniem prac bocznicowych.
Zawiadomienie powinno dotyczyc całej grupy wagonów do jednorazowego zabrania, jeśli właściciel nie zakończył prac związanych z załadunkiem lub roz-ładunkiem powinien powiadomic kolej przed planowaną obsługą. Jeśli obsługa odbyła się poza planowaną obsługą należy w zawiadomieniu odpisac że odbyła się na żądanie właściciela bocznicy.
Pracownik kolei powinien przed zabraniem wagonów sprawdzic czy wszytskie zabierane wagony umieszczone są w “zawiadomieniu wagonów gotowych do zabrania”.