Domena na sprzedaż kontakt info@logistykakolejowa.pl
Terminy kolejowe, co oznaczają terminy: prace manewrowe, dokument technologiczny, harmonogram obróbki czy grupa relacyjna?
Poniżej przedstawiamy i omawiamy najczęściej wystepujace terminy na koleji przy transporcie kolejowym.
zbiór dokumentów technologicznych i planów będących podstawą pracy stacji w zakresie wykonywania czynności technologicznych.
dokument w postaci pisemnej lub graficznej będący podstawą wykonania określonych czynności technologicznych.
pracownik posiadający kwalifikacje dyżurnego ruchu nadzorujący pracę manewrową.
zespół węzłów kierunkowych lub numerów kierunkowych stacji docelowych, do których zgodnie z przyjętą organizacją kierowania wagonów towarowych przeznaczone są wagony wchodzące w skład pociągu towarowego.
sumaryczny czas wykonania pojedynczych czynności lub ciągu czynności technologicznych ustalonych na podstawie harmonogramów , nie uwzględniający czasu oczekiwania na wykonanie tych czynności.
sumaryczny minimalny czas wykonania określonego cyklu czynności technologicznych, powiększony o czas oczekiwania z przyczyn technologicznych na ich wykonanie.
wielkość ilościowa, jakościowa lub czasowa, w stosunku do której określa się odchylenia od planu przy wykonywaniu zadań przez stację lub zakład.
liczba lokomotywogodzin pracy lokomotyw manewrowych ustalona dla stacji manewrowej.
zespół określonych czynności technologicznych wykonywanych z pociągiem lub wagonami na stacji wynikający z potrzeb technologicznych i charakteru pracy stacji.
przemieszczenie wagonów i ich przekazanie na lub zabranie z punktu ładunkowego.
zespół rejonów ciążenia stacji manewrowych przypisanych do tej stacji rozrządowej.
jeden wagon lub grupa wagonów połączonych ze sobą, odczepionych jednorazowo od lokomotywy wykonującej rozrządzanie składu pociągu lub składu manewrowego, a następnie odstawionych, odrzuconych lub stoczonych z górki rozrządowej.
powiązanie poszczególnych operacji wykonywanych przez lokomotywę manewrową podczas realizacji procesu przewozowego z zachowaniem odpowiedniej kolejności.
zespół planów, według których odbywają się czynności technologiczne na stacji.
powiązanie w czasie poszczególnych etapów przemieszczania wagonu z ładunkiem od zabrania z punktu nadania do podstawienia na punkt odbioru.
skład pociągu sprzęgnięty z czynnym pojazdem trakcyjnym lub pojazd trakcyjny osygnalizowany i przygotowany do drogi lub znajdujący się w drodze.
pociąg zdawczy manewrowy, prowadzony lokomotywą manewrową z drużyną manewrową, pracujący na stacjach obsługiwanych i ładowniach.
połączone strugi wagonowe o wspólnej drodze przewozu występujące między określonymi stacjami sieci na których następuje łączenie i rozdzielanie się strug wagonowych.
tabor sprzęgnięty z pojazdem trakcyjnym użytym do wykonywania manewrów.
razem zestawiony tabor bez czynnego pojazdu trakcyjnego, przygotowany do pociągu lub znajdujący się w pociągu.
stacja manewrowa lub obsługiwana, na której odbywa się przekazywanie wagonów na obcy zarząd kolei i przyjmowanie wagonów z obcego zarządu.
stacja towarowa wykonująca zadania w zakresie obsługi stacyjnych i liniowych punktów ładunkowych znajdujących się w jej rejonie ciążenia, a także zadania związane z przyjmowaniem, rozrządzaniem, zestawianiem i wyprawianiem pociągów towarowych. Do wykonania tych zadań stacja ma przydzieloną normowaną liczbę lokomotyw manewrowych z drużynami manewrowymi.
stacja towarowa obsługiwana lokomotywą manewrową stacji manewrowej, w której rejonie ciążenia się znajduje. Obsługa tej stacji może być dokonywana także lokomotywą pociągową.
stacja towarowa wykonująca pomocniczo zadania stacji manewrowej zatrudniająca lokomotywy normowane na stacji manewrowej.
zespół wzajemnie powiązanych czynności występujących w określonym porządku, mających na celu przemieszczenie ładunków z zaangażowaniem środka transportu.
miejsce (tory) zdawczo-odbiorcze, określone umową bocznicową, na które przewoźnik podstawia lub zabiera wagony podczas obsługi bocznicy w celu ich przekazania lub zabrania.
kierunek przewozu między stacją początkową (uruchomienia), a stacją końcową (docelową).
zbiór punktów ładunkowych znajdujących się na stacji i przyległych odcinkach, obsługiwany przez lokomotywy manewrowe z drużynami manewrowymi przypisane do tej stacji manewrowej.
dzielenie składu na odprzęgi i ich przemieszczanie na odpowiednie tory relacyjne według zasad ujętych w odrębnej instrukcji.
sumaryczny, niezbędny czas przejścia wagonów w danym rodzaju pracy powiększony o czas oczekiwania wagonów na pierwszy rozkładowy odjazd pociągu, bądź na pierwszą planową obsługę stacyjnych lub liniowych punktów ładunkowych (pociągiem TKM).
graficzne przedstawienie czynności technologicznych wykonywanych przez zespoły obróbkowe w ustalonej kolejności w zależności od funkcji czasu.
stanowisko technologiczne na stacji, wyznaczone regulaminem organizacyjnym sekcji, zajmujące się kierowaniem pracą stacji i jej rejonem ciążenia, analizą zagrożeń w dotrzymaniu planu przejścia wagonów przez stację oraz podejmowaniem działań interwencyjnych w przypadkach znaczących odchyleń od przyjętych planów technologicznych.
pojazd trakcyjny wykorzystywany do pracy manewrowej (w tym rozrządowej) na stacji oraz przy obsłudze stacyjnych i liniowych punktów ładunkowych.
punkt (miejsce) załadunku, wyładunku lub przeładunku znajdujący się poza granicami stacji manewrowej w jej rejonie ciążenia (na stacjach obsługiwanych i obsługi manewrowej lub na szlakach).
wskaźnik określający ilościowe, jakościowe lub czasowe wyniki eksploatacyjne pracy stacji lub zakładu
stacja manewrowa przeznaczona do rozrządzania składów pociągów towarowych przyjętych z własnego jak i obcych obszarów ciążenia oraz do zestawiania pociągów towarowych do innych stacji rozrządowych oraz manewrowych własnego obszaru ciążenia.
punkt (miejsce) załadunku, wyładunku lub przeładunku znajdujący się na stacji manewrowej.
liczba określająca kształtowanie się mierników w różnych okresach czasu albo w stosunku do planowanych wielkości lub norm.
największa ilość pociągów towarowych (lub wagonów), którą można przepuścić przez stację we wszystkich kierunkach w ciągu określonego czasu (najczęściej doby) przy zachowaniu ustalonej technologii pracy stacji.
największa ilość poci-ągów towarowych (lub wagonów), którą można przerobić, tzn. rozrządzić i zestawić na stacji we wszystkich kierunkach w ciągu określonego czasu (najczęściej doby) przy zachowaniu ustalonej technologii pracy stacji.
pracownik lub grupa pracowników wykonujących technologiczną obróbkę pociągów lub wagonów wynikającą z potrzeb technologicznych i charakteru pracy stacji.